احداث نیروگاه ملی در تهران/ توربین‌سازان ایرانی به جمع طراحان بزرگ دنیا پیوستند

    انجمن

    احداث نیروگاه ملی در تهران/ توربین‌سازان ایرانی به جمع طراحان بزرگ دنیا پیوستند

    موضوع: مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با اشاره به احداث نیروگاه ملی، گفت: این توربین ملی نمونه‌ای در دنیا ندارد، تاکنون تکنولوژی کلاس E و F از زیمنس آلمان وارد می‌شد، البته توربین‌ها در نهایت در داخل ساخته می‌شدند، اما در کل فقط چند کشور مطرح مثل زیمنس، میتسوبیشی، شرکت امریکایی GE و ایتالیا و سوئیس طراحی توربین را دارند، با این اتقاق پیمانکاران ایرانی نیز در زمره این کشور‌ها قرار می‌گیرند، نه تنها توربین را داخل کشور می‌سازیم بلکه مهندسی نیز توسط ایران انجام شده است.
    تاریخ خبر: 5 اذر ماه 99
    مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با بیان اینکه زیمنس، میتسوبیشی، شرکت امریکایی GE و ایتالیا و سوئیس طراحی توربین را دارند، گفت: در حال حاضر در نیروگاه بعثت برای تولید ۲۰۰ مگاوات ۱۰۰ هزار متر مکعب سوخت مصرف می‌کنیم، اما برای ۳۳۰ مگاوات ۷۰ هزار متر مکعب مصرف سوخت خواهیم داشت. در مقایسه این دو عدد، با این نیروگاه جدید میزان ذخیره انرژی ۵۰ درصد میزان هزینه و مصرف انرژی فعلی خواهد بود.
    علیرضا نصراللهی ، درباره جزئیات ساخت توربین ملی اظهار داشت: ساخت توربین‌های کلاس E در کشور به اوایل دهه ۸۰ برمی‌گردد، تاکنون با انتقال تکنولوژی ساخت توربین بخار ۱۶۰ مگاواتی کلاس E از شرکت‌هایی مثل زیمنس توانسته‌ایم نسل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کلاس E را در کشور داشته باشیم، از سال ۹۵ مذاکرات مفصلی برای انتقال تکنولوژی نسل جدید توربین‌های سیکل ترکیبی به داخل کشور انجام شد که ثمره آن قرارداد احداث ۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F است که راندمان بسیار بالاتری دارند و همزمان فرایند مهندسی روی توربین ملی نیز آغاز شده است.

    صفر صد ساخت نیروگاه ملی در ایران

    وی افزود: در نیروگاه‌های قبلی مهندسی توربین را نداشتیم و در قالب انتقال تکنولوژی صرفا فرایند ساخت و مدرنیزه کردن توربین‌های قبلی را انجام می‌دادیم، اما اکنون صفر تا صد ساخت توربین ملی توسط مجموعه ایرانی شکل گرفته است، در این مدل توربین از ظرفیت حدود ۲۲۰ مگاوات تا ۲۳۲ مگاوات مهندسی انجام شده، مهندسی روی ساخت تجهیزات تقریبا تمام شده، قطعات آزمایشگاهی این مجموعه ساخته و در آزمایشگاه‌های معتبر دنیا تست شده و جواب گرفته است.

    تمام جزئیات ساخت توربین ملی

    مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی تصریح کرد: راندمان توربین‌های گازی کلاس‌ای ۳۴ درصد بود، در مدل ارتقا یافته به حدود ۳۵.۵ درصد رسیده، اما در نسل جدید توربین نزدیک ۴۰ درصد شده است و این اتفاق بزرگی است. نکته دوم اینکه محفظه احتراق بسیار با کیفیت و کاملا در راستای حفظ محیط زیست است، اگرچه توربین‌های قبلی به لحاظ استاندارد مورد تائید سازمان حفاظت محیط زیست بودند، ولی آلایندگی توربین ملی بسیار پایین‌تر است.

    اخذ تائیدیه از EIA و سازمان حفاظت محیط زیست

    وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مناطقی که به لحاظ میزان مصرف برق مهم است استان تهران است و توربین ملی بعنوان اولین ساختگاه در این شهر احداث خواهد شد، گفت: گزارش مرحله مقدماتی توربین ملی مورد استقبال سازمان محیط زیست قرار گرفته که بعد از اخذ مصوبه و دریافت گزارش EIA از سازمان حفاظت محیط زیست در نیروگاه بعثت نصب می‌شود و این یک قدم بسیار بزرگ برای کل کشور است.

    جابجایی راندمان ۲۰ با ۵۸ درصد

    نصراللهی افزود: نکته دوم اینکه نیروگاه بعثت بسیار قدیمی است و عملا دچار فرسودگی شده و هرچه زودتر باید از مدار تولید خارج شود و چه بهتر که با یک نیروگاه مدرن این اتفاق را رقم بزنیم، یعنی نیروگاهی با راندمان حدود ۲۰ درصد را با نیروگاه با راندمان ۵۸ درصد جابجا کنیم.

    صرفه‌جویی در مصرف آب

    وی یادآور شد: موضوع دیگر از مزیت‌های جایگزینی نیروگاه بعثت اینکه تبخیر آب نیروگاه به دلیل مدل تکنولوژیکی برج خنک‌کن نیروگاه است، بعبارت دیگر با احداث نیروگاه سیکل ترکیبی مصرف آب در نیروگاه حدود ۸ درصد مصرف فعلی می‌شود و بالغ بر ۹۰ درصد صرفه‌جویی آب در منطقه جنوبی تهران خواهیم داشت.

    راندمان نیروگاه بعثت ۲.۵ برابر می‌شود

    مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی با اعلام اینکه بطور کلی راندمان نیروگاه بعثت ۲.۵ برابر می‌شود، ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر عملیات احداث نیروگاه جدید و همزمان از مدار خارج کردن واحد به واحد نیروگاه بعثت را داشته باشیم.
    وی توضیح داد: پروژه در دو فاز طراحی می‌شود، فاز اول بخش گاز نیروگاه با ظرفیت حدود ۲۲۰ مگاوات است و مدت زمان راه‌اندازی از زمانی که زمین را تحویل پیمانکار بدهیم ۲۴ ماه است، برای بخش بخار بین ۳۶ تا ۴۰ ماه زمان در نظر گرفته می‌شود.
    نصراللهی یادآور شد: هر ۳ واحد موجود نیروگاه بعثت را یکباره از مدار خارج نمی‌کنیم، باید تک‌تک این اتفاق بیفتد، ابتدا بخش گاز از مدار خارج می‌شود، به محض اینکه واحد گازی با ظرفیت نامی ۲۲۰ مگاوات وارد مدار شود شروع به خارج کردن واحد‌های ۲ و ۳ می‌کنیم و همزمان با آن بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی احداث می‌شود.

    توربین‌سازان ایرانی به جمع طراحان بزرگ دنیا پیوستند

    وی با بیان اینکه پروژه حداکثر تا ۴۰ ماه آینده به طور کامل در مدار تولید قرار می‌گیرد، تاکید کرد: این توربین ملی نمونه‌ای در دنیا ندارد، تاکنون تکنولوژی کلاس E و F از زیمنس آلمان وارد می‌شد، البته توربین‌ها در نهایت در داخل ساخته می‌شدند، اما در کل فقط چند کشور مطرح مثل زیمنس، میتسوبیشی، شرکت امریکایی GE و ایتالیا و سوئیس طراحی توربین را دارند، با این اتقاق پیمانکاران ایرانی نیز در زمره این کشور‌ها قرار می‌گیرند، نه تنها توربین را داخل کشور می‌سازیم بلکه مهندسی نیز توسط ایران انجام شده است.

    ۲۰۰ میلیون یورو هزینه برای یک نیروگاه ۳۳۰ مگاواتی

    مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی هزینه ساخت این نیروگاه ۳۳۰ مگاواتی را حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون یورو به قیمت امروز عنوان کرد.

    مصرف سوخت به ۷۰ هزار متر مکعب می‌رسد

    وی خاطرنشان کرد: نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی بعثت با راندمان ۲۷ درصد اگر تبدیل به سیکل ترکیبی شود علاوه بر اینکه نزدیک ۱۱۵ مگاوات به ظرفیت اضافه می‌شود، بلکه ۴۰ درصد اکنون هزینه می‌شود، در حال حاضر برای تولید ۲۰۰ مگاوات ۱۰۰ هزار متر مکعب سوخت مصرف می‌کنیم، اما برای ۳۳۰ مگاوات ۷۰ هزار متر مکعب مصرف سوخت خواهیم داشت. در مقایسه این دو عدد، با این نیروگاه جدید میزان ذخیره انرژی ۵۰ درصد میزان هزینه و مصرف انرژی فعلی خواهد بود.

    Leave a comment

    Your email address will not be published.